Kristiansten festing ligger over Trondheim, så som Fredriksten ligger over Halden. Foto: Bodil Andersson

Med 1718-nettverk i Trondheim

Nettverket 1718 – krigen menneskene skuddet møtes noen ganger i året. Sist møte tok sted i Trondheim hvor deltakere fra forskjellige museer og organisasjoner i Norge som Sverige snakket sammen for å hjelpe hverandre videre i jobben med å formidle historien om slutten av den store nordiske krig.

I møtet ble det laget planer om forbedringer av den felles nettsiden vår, markedsføring av arrangementer rundt om i Norge og Sverige og planlegging av nettverkets sin store historikerkonferanse i Halden desember 2018.

det ble snakket mye om relasjonen mellom det som tok sted i Østfold i 1718 og katastofen på Tydalsfjellene i 1719 når de svenske karolinerne trakk seg tilbake etter Karl 12.s død på Fredriksten.

Dessuten lærte alle som kom til møtet om den flotte byen Trondheim og dens historie. Det var gode muligheter til omvisninger i Erkebispegården med Rustkammeret, Domkirken, Nidelven og Kristiansten festning.

Nye deltakere ved nettverkstreffet var Rustkammeret, Museene i Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag fylkeskommune og kommuner i Trøndelag.

Frode Lindgjerdet gav nettverket en fin omvisning i museet Rustkammeret. Foto: Bodil Andersson
Domkirken og Erkebispegården forteller om Trondheims historie. Foto: Bodil Andersson