Dyktige språkelever briljerte i Olavs hall

Dere kan bare spørre, jeg er ikke redd for å snakke!

Said viser ingen frykt etter å ha holdt et glitrende foredrag om norsk vikingtid i Olavs hall. Innføringsklassen ved St. Olavs videregående skole har gått fra å famle etter ordene, til å stå foran publikum i et offentlig museum og forelese om middelalder og vikingtid.

Borgarsyssel er et velegnet sted for både integrering og språklæring, noe Østfolds skoler vet å benytte seg av. De konkrete gjenstandene, de stemningsfulle husene og ikke minst de mange likhetstrekkene i våre kulturer er et godt utgangspunkt for samtaler og praktisering av et fremmed språk. Det er likevel ikke alle som er like modige som elevene til Bente Elisabeth Dyhre ved St. Olav.

Først har de besøkt Borgarsyssel og fått en grundig innføring i både lokal og nasjonal middelalderhistorie. Deretter har de laget hver sin skriftelige oppgave, hatt hver sin muntlige fremføring, fått karakter og til sist fremført sine innlegg for et åpent publikum på Borgarsyssel, med NRK Østfold tilstede.

Museumspedagog Christine Haugsten Ellefsen er stolt og rørt.

– Jeg rett og slett elsker at museet blir brukt på denne måten. Disse elevene viser oss at dette er vår felles historie, når de formidler den med sine egne ord og sine egne erfaringer. Dette er meningsfull bruk av Borgarsyssel. Mer av dette!