Et kjent motiv? Olavsfrontalet i Nidarosdomen, som vi også har en kopu av i Olavskapellet. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Ærverdig avslutning på Kunnskapens Borg 2016

– Min jobb er å kunne alt om Nidarosdomen

Øystein Ekroll er bygningsarkeolog og forsker ved Nidaros domkirkes restaureringsarbeider. I 2015 tok han doktorgrad i Oktogenen, en av Nidarosdomens flotteste rom. Oktogenen har mellom 20 000 og 30 000 steiner, det er 18 meter under taket og Ekroll har undersøkt hver eneste stein.Det var denne kunnskapen han delte med ca 40 interesserte tilhørere i Olavs hall en mørk torsdagskveld.

I 2016 har Borgarsyssel Museum invitert til en foredragsrekke med særlig fokus på byens tidligste periode, middelalderen. Ekrolls foredrag var siste i rekka, men vi har allerede begynt på planene for 2017. Selv så glade vi er i middealderen, kommer vi kanskje til å rette blikket mot mer moderne tider, kanskje vi til og med prøver fremtidsbrillene.

Vi sees på museet ditt!