Årboken St. Olavs Vold 10 - 2016 - boklansering 29.11.16

Årboken St. Olavs Vold er ute

Østfoldmuseene – Borgarsyssel Museum ute med ny årbok. Årboken St. Olavs Vold blir den 10.utgaven i rekken. Feiringen av årets tusenårsjubileum er naturlig nok viet god plass i boken. De tre offisielle talene som ble holdt den 29. juli er alle trykt i sin helhet; talene til Hans Majestet Kong Harald, Stortingspresident Olemic Thommesen og kunstneren bak Genesis, Finn Erik Modahl.

I tillegg kastes det også et skråblikk på Sarpsborgs tusenårsfeiring gjennom Fredrikstad-gutten Svenn Poppes artikkel «Nabotanker rundt et tusenårsjubileum». Dessuten kommer man ikke utenom å skrive om Olavsvollen i anledning tusenårsfeiringen.

Noen av de øvrige temaene er:
Glengsgata 1 – byens eldste hus
Jomfru Lund – byens første skulptur og fontene
Inga fra Varteig
Foregangskvinnen Ellen Wessel
Fotograf Chr. E. Larsen
Arkitekt Ove Bang:  «Veien fra Kraka til Olavs hall»
Barndommen i arbeiderboligene på Borgarsyssel.
Da hockeyen kom til Sarpsborg.

Hensikten med utgivelse av årbok er tosidig. For det første å stimulere lokalhistorisk interesse og la denne komme til uttrykk i form av artikler. For det andre er det  å markere Borgarsyssel Museums plass i byens liv. Årets redaksjonskomité til årboken har bestått av Ola Jonassen, Oddvar Sørbye, Svenn Poppe, Thor Haugsten, Christine Haugsten Ellefsen og Mona Beate Buckholm Vattekar.

Årboken St. Olavs Vold 10 (2016) kan kjøpes i alle Sarpsborgs bokhandler fra og i museumsbutikken i Olavs hall på Borgarsyssel Museum. Den kan også bestilles på: ingwin@arkiv2.ostfoldmuseene.no