Aurora er nyansatt museumsvert på Folkenborg og Borgarsyssel

Aurora Olea Søbye er ansatt som ny museumsvert i Østfoldmuseene. Foto: Hege Hauge Tofte

Mandag 15. januar hadde Aurora Olea Søbye sin første arbeidsdag på Folkenborg museum, og allerede tirsdag 16. januar får hun møte nye kollegaer på Borgarsyssel Museum. Vi er glade for å kunne ønske Aurora velkommen til Østfoldmuseene, og ser fram til et spennende samarbeid.

Aurora får en allsidig arbeidshverdag. Som vert kommer hun til å være den publikum ofte møter først – enten i telefonen når avtaler gjøres eller i resepsjonen når de besøker arenaen. Aurora går ikke av veien for å ta en omvisning, men hun vil også få markedsføringsoppgaver og ha annet merkantilt arbeid. Hun skal ha ansvar for utleie på Folkenborg, sitte i Østfoldmuseenes butikkgruppe og bistå under arrangementer og undervisning med praktiske oppgaver. Aurora blir et viktig tilskudd til et voksende team på Folkenborg og en god støtte på Borgarsyssel som opplever økt pågang fra publikum og prøver å finne balansen i en ny hverdag med helårsåpen

t museum og drift av Olavs hall.

Aurora bor på Larkollen hvor hun vokste opp. I sine 25 år har hun rukket en hel masse. Hun gitt på Kirkeparken videregående i Moss, jobbet på Rygge bibliotek og interiørbutikk, og rakk en tur innom Punkt Ø hvor hun både jobbet på Galleri F15 og på Kunsthallen under Momentum. Dette må ha gitt mersmak, for hun reiste til Bø for å sikre seg en bachelor i Kulturarrangering, formidling og forvaltning. I Bø benyttet hun tiden godt og skaffet seg arbeidserfaring fra Kroa i Bø, var leder for Bø filmklubb og jobbet på restaurant. Ettersom hun trivdes i distriktet tok hun også oppdrag for den kulturelle skolesekken i Telemark fylkeskommune og lærervikariat i Sauherad. På et tidspunkt lengter alle hjem til Østfold, så vel tilbake på Larkollen har hun kortet tiden med oppdrag for Punkt Ø og Østfold kulturutvikling. Nå er hun klar for Østfoldmuseene!