Både kakefesten og tidsmaskinen «tok av» på Tøihuset

I anledning Fredrikstad 450 år inviterte vi til stor gratis kakefest på Fredrikstad museum tirsdag 12. september – på selveste byens bursdag! Samme dag åpnet vi museets fantastiske «Tidsreisemaskin» hvor barna kan reise tilbake i tid og lære om hvordan tidligere generasjoner hadde det.
Vi åpnet også den flotte elevutstillingen «Mitt Fredrikstad», hvor elever fra 6 av byen skoler har laget flotte trykk med motiver fra Fredrikstad.

Vi var spente på hvor mange kakeglade og tidsreisende vi ville få på besøk, og det gikk over alle forventninger! Vi hadde ca. 1.450 gjester på museet denne tirsdagen – og det må jo være publikumsrekord på Tøihuset!
Vi er veldig takknemlige for å ha fått strålende bemanningshjelp fra Fredrikstad Museums Venneforening, uten dem hadde dette blitt vanskelig å håndtere.

Alle var glade og fornøyde og spiste kake med store smil. Ordfører Jon-Ivar Nygård skar det første kakestykket – og dermed var årets største kakefest i gang. De deilige kakene ble levert av Mormors Cafè i Gamlebyen, Fasvo og Magenta – og de fikk virkelig bein å gå på! Til manges glede hadde vi også et allergivennlig kakebord – også dette bordet ble tomt etter hvert.
Vi holdt av en stor marsipankake som vi leverte på Østsiden Sykehjem – så også de fikk være med på kakefesten.

Tidsmaskinen tok også av og mange glade barn fikk prøve! Den ble først prøvd av ordføreren, og sammen med Emmy på 9 år fikk han være med på den første «tidsreisen«. Og mange flere reiser ble det etterpå, svært mange ville prøve maskinen at det dessverre ikke ble tid nok til alle. Derfor delte vi ut gratis inngangsbilletter til barna, så de kan komme tilbake på museet og prøve tidsreisemaskinen en annen dag!
Museet er åpent hver dag ut høstferien – til og med søndag 8. oktober. Fra kl. 12.00 – 16.00 alle dager.

Nyt bildegalleriet fra en annerledes dag på museet. Tusen takk til alle som bidro, til som kom og feiret byfesten med kakefest hos oss!

I samarbeid med Fredrikstad 450 år – se mer om hele programmet i jubileumsperioden her: https://www.fredrikstad.kommune.no/byjubileet