Det var et yrende folkeliv på Folkenborg under årets Barn og dyr. Foto: Kjartan Abel Nilsen

Barn og dyr – sensommerlig idyll på Folkenborg

Kalkun-auksjon, partering av lam og traktorløype var noe av det som foregikk under søndagens Barn og dyr på Folkenborg museum. Om lag 500 små og store tok turen innom museet denne søndagen, og det var ren og skjær idyll med strålende sol og et yrende folkeliv på tunet.

Barna fikk hilse på både baby-kaniner, kalv, ponni, geiter, hest, kalkuner, griser og høner, og det var flere som syns det var stas å «prøvekjøre» den gamle Gråtass-traktoren utenfor låven. I tillegg til alle de søte dyra man kunne hilse på, fikk også nærmere 200 barn gleden av å veksle inn Riksdaler mot drops hos kjøpmannen i den gamle landhandelen. Å betale selv er alltid stas, og det var det flere barn som gjorde også i kafeen og den nye museumsbutikken. I bildegalleriet under vil du også se et bilde av Gustav – gutten som vant 2 kalkuner for 20 kroner på kalkun-auksjonen!

Våre gode venner i Eidsberg historielag stekte opp nærmere 300 vafler, og det var ingen som gikk sultne fra kaféen. Gårdsis fra Bamsrudlåven og Rabarbaradrikk fra Lundeby gård var også denne gang en slager.

En stor takk rettes til Eidsberg bondelag og de andre aktørene som var med på å skape den gode stemningen på museet!