Bøkene i biblioteket på Rød med samlet av husets kvinner og menn. Hør historien om biblioteket og om noen av husets kvinner. Foto: James Ronald Archer, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger

Bøker og kvinner på Rød

Vi fortsetter suksessen med å belyse utvalgte temaer på Rød. Benytt anledningen til å få nye perspektiver på vårt lokale, kulturhistoriske skattkammer. Opplev Kulturminnedagen på Rød med to temaomvisninger søndag 10. september.

Mange kvinner har vært knyttet til Rød herregård opp gjennom tidene. Historien forteller dessverre lite om dem. Vi følger i fotsporene til et lite knippe av disse kvinnene. Karen Tank var den første fruen på Rød da den gamle gården ble forvandlet til et herskapshus.  Deretter følger vi videre i sporene til Annette Anker f. Wackenitz og Thrine Anker f. Gløersen. Ved formidler Kristin Søhoel.

Det rikholdige biblioteket på Rød tiltrekker seg beundring på omvisningene. Hvordan har biblioteket endret seg gjennom tidene, og hva forteller boksamlingen om personene som bodde i huset? Vet vi hva som egentlig skjuler seg bak ryggene? Dette blir en sjelden anledning til å følge 250 års lokal bokhistorie og se utvalgte eksempler på bøker i samlingen. Ved arkivar James Ronald Archer.

Billetter kr. 75,-  ved inngangen etter først til mølla-prinsippet. Begrenset antall plasser. Temaomvisningene starter klokken 13 og 14.

De alminnelige omvisningene denne dagen foregår kun kl. 11 30 (inne) og kl. 16 00 (ute).

Velkommen!