Bokpakke med fem arbeidsminner. Foto: Bjørg Holsvik / Moss by- og industrimuseum

Bokserie med fem arbeidsminner fra Moss til førjulspris!

Om du er om deg nå, har du anledning til å sikre deg alle våre fem utgitte arbeidsminner til en spesialpris på kr. 500,-. Bøkene som er skrevet av tidligere ansatte gir deg innblikk i arbeidet og samholdet ved fem tidligere hjørnesteinsbedrifter i Moss.

I dag er arbeidsplassene lagt ned eller flyttet til steder med lavere produksjonskostnader. Minnene lever videre, men ikke for alltid. For Moss by- og industrimuseum har det derfor vært en prioritert oppgave å samle inn og ta vare på de personlige minnene til menneskene som har arbeidet i bedriftene, men også historiene fra hverdagslivet utenfor fabrikkportene. På denne måten kan vi få fram ny kunnskap og skape forståelse for det arbeidet folk har levd med de siste 60-årene.

Bokserien er resultat av et samarbeid mellom museet og Stiftelsen for industrihistorisk bevarelse i Mossedistriktet. I bøkene kommer du nært innpå fortellernes egne opplevde minner fra arbeidsplassen i motgang og medgang – i en periode norske arbeidsplasser gjennomgikk store omveltninger. Fra 1950 og fram til i dag har ikke bare teknologien og arbeidsoppgavene forandret seg, men også de sosiale relasjonene, normene og verdiene menneskene imellom på arbeidsplassene. Bokpakken består av fem bøker fra ni lokale forfattere:

Jan-Erik Olsen, Liv og arbeid 1945-2008. Il-O-Van og Høyang Polaris. Utgitt 2011.

Henry Walter Brinchmann, En kanalgutts erindringer. Moss Værft og Dokk og fra eget snekkerverksted. Utgitt 2012.

Irene Torstenson, 49 år i sol og regn – Arbeidsdager ved Helly Hansen og Hansen Protection A/S. Utgitt 2013

Bjørn A. Grønna, Et arbeidsliv på Cellulosen. Utgitt 2014.

Aud Christiansen, Terje Casper Halvorsen, Odd Jul Hansen, Arvid Kristoffersen og Willy Mørkhagen, Livet på Låsen – Minner fra TrioVing og VingCard. Utgitt 2016.

Veiledende pris per bok er kr 150,- Nå selger vi et mindre antall bokpakker med alle de fem bøkene for kun kr. 500,-. Om du har de fra før, er dette også en super julegave!