Laurits Strøm-Nielsen på 8 år (t.v.) og Christian Haugland på 9 år (t.h.) maler sitt eget mel og lærer litt lokal historie i samme slengen. Foto: Weronica Melbø-Jørgensen / Moss by- og industrimuseum

Den som kommer til mølla får male!

Sommerferien i Moss kan være mye mer en bading og byliv. På Moss by- og industrimuseum går møllene for fullt når barna har bestemt seg for at det skal bli boller til helgekosen. Laurits Strøm-Nielsen på 8 år (t.v.) og Christian Haugland på 9 år (t.h.) tok turen innom en fredag og blant annet malte sitt eget mel. Det er hardt og tidkrevende arbeid, men slitne armer gjør ingen ting når man har nystekte boller i tankene. I løpet av arbeidsdagen må det også utføres vedlikehold av møllene. Guttene fulgte ivrig med når de ble demontert, renset og satt sammen igjen før produksjonen kunne gjenopptas.

Barnelatter i museet er det beste vi kan ha, men det er utrolig gøy når bestemor eller bestefar setter utfor møllesklia også!

Vi er så stolte av å ha flotte barn på besøk i museet. De lager papir, kjører den store sklien og maler korn. De bygger Lego og leker mens de ser på alle de gamle tingene som befinner seg rundt omkring i museet. Her en dag fant vi en herlig beskjed blant papirene barna hadde laget, og den er vi veldig glade for:

«Hei. Jeg heter Maja og jeg er 12 år. Dette museet er veldig kult, elsker det. Håper dere vedlikeholder det så det kan stå her lenge. Mvh. Maja.» Foto: Weronica Melbø-Jørgensen / Moss by- og industrimuseum

Tusen hjertelig takk Maja!