Nettstedet 1718.no

Den store nordiske krig på nett

1718.no er den nye nettsiden som forteller om den store nordiske krig med angrep på Østfold i begynnelsen av 1700-tallet. Det er norske og svenske museer og institusjoner som laget en felles løsning for si noe denne perioden når naboene var i krig.

Med åpningen av nettstedet i dag er logistikken på plass for å fortelle om en periode når Europa gikk fra ett styre av enevoldskonger til begynnelsen for det vi i dag kaller demokrati. Det finnes store muligheter å fortelle om tiden når det som tok sted i Østfold hadde innvirkninger for hele Europa.

Museene som ligger bak prosjektet inviterer nå andre, som for eksempel historielag til å bidra med fortellinger om plasser i grenseområdet hvor ting koblet til krigen tok sted i årene 1700-1721. Åpningen av nettstedet viser at rammen er lagt, nå begynner det å skapa selve maleriet. Ved åpningen finnes hendelser fra Fredrikstad, Haldendistriktet og Moss med på siden.

Nettsiden er en del av prosjektet 1718 – krigen menneskene skuddet. Dette prosjektet ble utviklet under Det store fallet i 2015. De som står bak prosjektet er Armemuseum, Bohusläns museum, Forsvarets museer, Jamtli, Karolinska forbundet og Østfoldmuseene.

Inspirasjon er tatt fra Østfoldmuseenes tidligere arbeid med Reisendekartet, grunnlovsfeiringen og Ståsted Halden. Østfoldmuseene har vært prosjektleder og ansvarlig for teknisk utvikling.

Nettstedet 1718.no