Jul på Rød. Desember 2016. Foto: E. Nordenhaug

Det ble jul på Rød

Søndag 6. desember holdt Rød herregård i Halden åpent for publikum med julepyntet ballsal og konsert med Blåsekompaniet. Denne gangen fikk publikum utforske herregårdens mange rom på egenhånd, noe som tydeligvis var populært. Drøye 100 mennesker var innom herregården i løpet av søndagen – det er et tall vi er meget godt fornøyd med! Se bildegalleri nederst på siden.

Julestemningen ble satt med vakker julemusikk på piano i finstuene. I ballsalen hadde vi pyntet et tre slik man gjorde det i Norge på 1890-tallet, supplert med tidsriktige leker rundt treet. Og da Blåsekompaniet avholdt sin konsert ved det vakre treet økte julestemningen enda et hakk. Det eneste som manglet var et lett snødryss på utsiden.

Museet er glade for at så mange viste interesse for vakre Rød herregård. Vi fikk til og med en liten visitt av Haldens ordfører i løpet av dagen. Fikk du ikke anledning til å besøke oss? Da kan du utforske herregårdens mange rom digitalt i plantegningene under. Klikk på punktene for å se korte videosnutter.

PS! Første søndag i advent arrangerte museet juleverksted i det flott kjøkkenet på herregården og publikum kunne lære å lage juletrepynt slik den blir beskrevet av nordlysforskeren og læreren Sophus Tromholt i 1890. Han var ivrig etter å opplyse barn og voksne i det kalde nord om hvordan man sammen kunne lage julepynt til julegranen i ukene før jul. Museets ansatte tok utfordringen med å lage pynten etter hans oppskrifter, og bestrebet oss på å følge hans instruksjoner så lang dagens materialer tillater det, men vi innrømmer at vi måtte ty til limpistol i stedet for å bruke fiskelim!