Juletreet i Konventionssalen ble pyntet med vakre juleroser i silkepapir. Foto: Bjørg Holsvik / Moss by- og industrimuseum.

Det hev ei rose sprunge

Å lære å lage de vakre, gammeldagse julerosene, knyttet bånd mellom generasjoner, da Moss by- og industrimuseum arrangerte juleverksted i Verket 20 og Konventionsgaarden søndag 9. desember.

Og, er du spent på resultatet? Et hav av utsprungne røde roser, og et vakkert pyntet tre i selveste Konventionssalen!

Juleverksteder ble arrangert både i den gamle arbeiderboligen i Verket 20 og i foajeen i Konventionsgaarden. Mille Haldorsen Wennersteen, Ingunn Sunde og Una Bödvarsdottir var hyret inn for å gi veiledning, og museets Liv Stylegar stod for salg av gløgg, pepperkaker, kaffe og julebrød.

I Verket 20 fikk de fremmøtte høre Marit Opperud  fortelle om hvordan det vare å vokse opp og feire jul i de gamle arbeiderboligene. Og i Konventionssalen samlet Inger Wennersteen både store og små som ville høre henne lese julefortellingen om Snekker Andersen. Noen møtte også opp for å se den ærverdige Konventionsbygningen – disse fikk omvisning av museumsvert Inger Trætteberg Geruldsen.

Når rosene var ferdige, var det mange som avstod en til juletreet i Konventionssalen som i løpet av dagen ble et riktig så vakkert skue. De øvrige rosene? Ja, vent og se, kanskje finner du en – på ditt juletre?