Selbak kvinnelags avis og et muntert bilde av noen av medlemmene. Fra venstre Wena Arntzen, Ruth Tell, Alfhild Hegg og Ingrid Maassen. Foto: Rino Rådahl, arrangert av Giske Westby.

Det kniper sa reven, han satt med rompa i revesaksa

Det ser ut til å ha vært godt humør i Selbak kvinnelag, det er i alle fall det som har satt spor i arkivet. I den håndskrevne avisa til kvinnelaget, Ros og Ris, er det nedskrevet mange vitser. Se et utvalg lenger ned i artikkelen. På bildet ses en munter gjeng hvor Ingrid Maassén bruker en lampeskjerm som hatt. Bildet ble trykket i avisen i forbindelse med et loppemarked som kvinnelaget hadde arrangert i Selbak sentrum. Inntektene gikk til Emil Mørchs Minne, Oscar Torp-heimen og en eldrefest som kvinnelaget arrangerte. Arkivene ved Borgarsyssel Museum blir ordnet og lagt ut på Arkivportalen.no fortløpende der publikum kan se hvilke arkiver museet har. Siden vi er inne i jubileumsåret for kvinners stemmerett blir arkivene til ulike kvinneforeninger prioritert. I det siste har det blitt lagt ut arkivet til Greåker kvinnelag av Tune Arbeiderparti, Greåker Kooperative Kvinneforening, Glemmen Arbeiderkvinnelag, Torp Arbeiderkvinnelag og Selbak kvinnelag av Borge arbeiderparti. Publikumsbesøk til arkivet bes avtales på forhånd. Vitser fra Ros og Ris: Det kniper sa reven, han satt med rompa i revesaksa. «Her har du en kam så du kan greie deg sjøl», sa faren til sønnen som dro hjemmefra» Det var en gang to tyver som brøt seg inn på en stor gård. Den ene som het Karl, var en stor luring. Men den andre, Lars, hadde ikke rare vettet. De kom inn gjennom soveværelsevindu og i senga lå bonden og sov. Og da Karl steg ned på gulvet knirket det. Bonden våknet og sa, «hvem er det?» «Mjau, mjau!» låt den snartenkte Karl. Og bonden la seg igjen, og var arg på den forbaska katta. Men så var det Lars sin tur å krype ned på gulvet. Bonden våknet igjen og spurte, «hvem er det?» «Å, det er bare en katte tel», svarte Lars.