D/S.Turisten, Foto Grete Elgetun

Mulighet for tur med D/S Turisten som har lagt til på Ørje

Sensommerens gladnyhet er at man kan oppleve D/S Turisten på vannet i august. Etter at dette helt spesielle skipet vendte tilbake til Haldenkanalen i 2009, har det vært mange år med økonomiske vanskeligheter. Årsaken er at kostnadene med å holde det kulldrevne fartøyet i drift er såpass høye, at det er svært vanskelig å drifte skipet på kommersiell basis. Heldigvis er det likevel et sterkt lokalt ønske om å få på plass langsiktige løsninger, slik at det flytende kulturminnet vil være tilgjengelig for publikum.

Det å være passasjerer på «Haldenkanalens dronning», er med andre ord ikke en anledning som byr seg så ofte, men nå vil det altså være noen muligheter fremover.

Fredag 11. august kl. 16.00 – Ørje – Strømsfoss Båttur 2,5 timer kr. 300,- pr. pers. Retur med buss kr. 100,- pr. pers. Båten vil ligge i Strømsfoss 12. august (Strømsfossdagen) og benyttes til pub i Strømsfoss på kvelden

Søndag 13. august kl. 10.45 Strømsfoss – Tistedal Båttur 3,5 timer kr. 300,- pr. pers. Retur med buss kr. 100,- pr. pers.

For nærmere informasjon, se arrangørens

program her:

Turisten 2017

Se også vår nettsak fra 2013 om D/S Turisten. Da var det kun mulig for passasjerer å være med mellom Strømsfoss og Tistedal. Derfor er det en stor glede at man nå også lengre nord i vassdraget kan se fartøyet i drift. D/S Turisten er en viktig del av historien om Østfolds trelasthandel, men det er også en spennende historie om restaureringen av et skip som lå på bunn av Femsjøen i 30 år. Hvis du ønsker å lese mer om dette, anbefaler vi litteratur fra museumsbutikken på Haldenvassdragets Kanalmuseum:

Boken "Dronningens hjemkomst" ble utgitt i 2009 i forbindelse med den ferdige restaureringen (kr 200,-).

Boken «Dronningens hjemkomst» ble utgitt i 2009 i forbindelse med den ferdige restaureringen (kr 200,-).

Skipet som kløyver i foss og skog.

Skipet som kløyver i foss og skog er et opptrykk av et eldre hefte med nydelige tegninger av Kjell Aukrust (kr. 35,-)