Eileen er Storedal Kultursenters nye museumspedagog

DSC_0111

Eileen Jahren Eriksen blir å treffe på Storedal Kultursenter fremover. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Eileen Jahren Eriksen er ny ved Storedal Kultursenter, men ikke ny i Østfoldmuseene. Mange kjenner henne fra Fredrikstad Museum hvor hun har jobbet siden 2013 som sommervert, og nylig som prosjektlederassistent for det populære arrangementet Anno.

Eileen har en master i kunsthistorie fra Universitet i Bergen med særlig fordypning i Østfolds festningsarkitektur og byggeskikk, og skrev sin masteroppgave om nasjonal og internasjonal gårds- og herregårdsarkitektur. Hun er også utdannet innenfor religionsvitenskap med vekt på forholdet mellom kunst og religion.I tillegg til solid erfaring fra Fredrikstad Museum, har Eileen har jobbet 2 år ved KODE – Kunstmuseene i Bergen med formidling ved KODEs KunstLab avdeling, som er en egen avdeling for barn.

– Allerede da jeg var 15 år bestemte jeg meg for å jobbe innenfor historie, men for meg var det mange veier for å forstå historiens kompleksitet. Derfor søkte jeg flere ulendte stier både med og uten kart og kompass frem til min historieforståelse. Å jobbe i museumsbransjen er et perfekt sted for meg hvor min lidenskap for historie, kunst og arkitektur kan få spillerom, skildrer Eileen.

Frøken Eriksen er fra Fredrikstad, og hun har kommet tilbake til sin vakre hjemby etter 3 år i Trondheim og 2 år i Bergen. Ved Storedal vil hun primært jobbe med formidling, til skoler, på nett og til publikum for øvrig. Hun ser ekstra frem til å jobbe med det kunsthistoriske potensialet som ligger i sansehagen. Eileen har også hatt en sentral rolle i de populære dramatiserte omvisningene på Elingaard, en erfaring hun ser for seg kan komme til stor nytte også på Storedal. Her håper vi at hun får utfolde sin virketrang, bruke sitt pågangsmot og sitt blide vesen til beste for Østfoldmuseene.

Vi ser frem til et godt samarbeid og ønsker henne lykke til i jobben.