Foto: Camilla Gjendem / Moss by- og industrimuseum

Erter, kjøtt og flesk – en fast tradisjon i museet i Moss!

Den årlige Værvenkvelden i Moss by- og industrimuseum gikk i år «av stabelen» 17. februar. I godt over ti år har Værvengruppa ved museet arrangert denne hyggelige sammenkomsten for tidligere ansatte ved Moss Verft og Dokk. Damene ved museet blir også invitert, noe vi setter stor pris på!

Menyen er alltid den samme, nemlig erter, kjøtt og flesk!  Dette var det faste måltidet som ble servert ved hver overlevering av ferdigbygde båter ved verftet i Mossesundet. Senere ble det tradisjon å servere erter, kjøtt og flesk ved årsmøtene i Verkstedklubben som videreførte tradisjonen til Moss Jern og Metall senere Moss Fagforening.

Fred Iversen og Torill Wyller serverer tradisjonsretten. Foto: Camilla Gjendem / Moss by- og industrimuseum

Kveldene starter alltid med et faglig innlegg. I år var det Erik Grønner, tidligere adm. dir. ved Kværner Rosenberg Verft, som kåserte om Skipsbygging ved Oslofjorden.  Kåseriet inneholdt også noen utdrag fra hans manus til en roman som blir gitt ut til høsten. Handlingen i boka er lagt til et verftsmiljø i den lille byen «Lillevik».

Humring og gjenkjennende nikk fra de ca. 40 gjestene rundt de to langbordene ble registrert av museumsdamene under kåseriet. Vi får alltid påfyll av gode historier og nyttig informasjon om arbeidet og hverdagslivet på Værven fra «gutta» ved disse sammenkomstene. Kvelden ble tradisjonen tro avsluttet med loddsalg og ønske om hyggelig gjensyn til neste år.