Utforsk Moss by- og industrimuseum

Moss by- og industrimuseum  samler, bevarer og dokumenterer Moss bys sosiale, arkitektoniske og industrielle historie, med vekt på tidsskiftene i det 20. århundre.

Museets permanente utstillinger omhandler mølleindustri, vannkraft, glassemballasje og papirindustri. Skiftende utstillinger og samtidsdokumentasjon tar opp temaer knyttet til byens bedrifter, foreningsliv og kulturelle aktiviteter. Temaene i basisutstillingene vil være førende for utviklingen av formidlingstilbudene våre. Samtidig vil vi fokusere på de naturgitte forutsetningene for dannelsen av Moss by.

Moss by- og industrimuseum holder til i restaurerte lokaler i Kloster og Galla møller mellom Fossen og Lille-elv. Kloster mølle er fra 1899/1900, mens Galla mølle er fra ca. 1920. Møllebygningene i teglstein er et uttrykk for den internasjonale industriarkitekturen som preget norsk industribygging på begynnelsen av forrige århundre. Mossefossen og området rundt ble valgt til kommunens Tusenårssted og omfatter ”Konventionsgården, Fossen og Møllene”.

Museet har to store utstillingssaler og ”Fyrrommet ”- et aktivitetsverksted for barn. Museet har klimastyrt magasin og kontorer. Vi leier ut møtelokaler, og museet arrangerer konserter og foredrag i samarbeid med lokale lag og foreninger. Det er mulig å avtale omvisning både i museet og i området rundt.

Moss by- og industrimuseum. Foto: Espen A. Nordenhaug