Krumkakaer i Gutu Foto: Kjartan Abel

Fra jól til jul på Folkenborg til Kirkens bymisjon i Eidsberg

Mange juleglade mennesker trosset regnværet og tok turen til Folkenborg museum på lørdag.

Selv om det manglet snø på bakken var det absolutt mulig å komme i god julestemning. Det ble servert både gløgg, pepperkaker og skumnisser utendørs, og hestetaxien fraktet store og små til Husmannsplassen der det var nybakte brød å få kjøpt. Vikingene fra henholdsvis Østfold, Tyskland og Polen tok oss med på en reise tilbake i tid, og lukten av bål og grillet kjøtt spredte seg utover området.

På juleverkstedet var det fult kjør hele dagen, og det var mange kreative barn innom de fire stasjonene med honninglys, julekort, pepperkakepynting og fletting av julekurver. Mange tok også en velfortjent pause i kafeen der de koset seg med julegrøt og saft. Alt i alt var det en riktig fin dag på museet!

Da dørene stengte var det mye mat og drikke igjen, samt snop og store pepperkaker til pynting. Da tok våre arrangører kontakt med Kirkens bymisjon i Eidsberg som ble svært glade for henvendelsen. I dag, mandag, kom Cathrine Myhre fra bymisjonen innom og hentet to store kasser med mat og drikke.

Cathrine Myhre i Kirkens Bymisjon Eidsberg Foto: Aurora Olea Søbye