Tre flotte vårblomster ved Den Franske Haven. Geir Henning Hollup fra Fredrikstad Museums Venneforening, Terje Øygard og Tor Ulsnæs fra Tamburavdelingen og museet. Foto: Christine Lande

Fredrikstad Museum tok en tur til 1769

Norsk Folkemuseum arrangerte «Tidsreisen anno 1769» søndag 24. april – og Fredrikstad Museum ble invitert til å komme i sine historiske drakter, for å bidra til å skape den rette 1700-talls stemningen for arrangementet. Vi tok med glede imot invitasjonen, og 6 representanter fra museet tok turen til hovedstaden og 1769. Noen av oss tok toget, og vi ble lagt godt merke til på både tog og buss frem til Bygdøy, og ble stoppet flere ganger underveis av interesserte turister. Vi ble godt tatt imot på Folkemuseet, med eget backstage-område til skifting og oppbevaring av saker, samt noe servering.

Det ble en veldig koselig dag i Friluftsmuseet! Været klarte ikke helt å bestemme seg, og vekslet dermed mellom regn, snø og sol, men dette til tross kom det 1104 besøkende til Folkemuseet denne søndagen – og vi tror alle hadde en kjempefin 1700-talls opplevelse! Vi flanerte i våre autentiske 1700-tallsdrakter, bistod i formidlingen der vi kunne, og svarte på spørsmål fra publikum. I  tillegg ble vi nok med på en god del bilder som nå ligger på diverse facebook-sider. Veldig hyggelig!
Fredrikstad og Østfold var godt representert på Folkemuseet denne dagen – noen av de flotte krambod-jentene fra våre Anno-lørdager på Isegran tidligere i år, var med og solgte sine tidsriktige varer. De hjalp også til med å spre Østfoldmuseenes innholdsrike årsprogram, for å lokke publikum over til våre kanter av landet i sommer.
Anno-deltager Ivar Mehren dukket også opp på Bygdøy, i sin herlig arrogante 1700-talls greve-skikkelse. Mange flotte drakter, kjoler og uniformer var å se på Folkemuseet denne søndagen.

Vi fikk overvære en spennende «Ekstreme Makeover» 1700-talls stil, hvor en utvalgt publikummer ble kledt til festligheter, av stuepiken «Martha» fra husholdningen Chrystie i 1769. Vi fikk også en strålende innføring i 1700-talls etikette mellom kvinner og menn, i tillegg til et lite dansekurs, hvor man lærte seg kvinnenes blyge tilnærming, og mennenes mer arrogante stil. Utrolig artig formidlet av en av Folkemuseets formidlere.

Både lærerikt og inspirerende – og ikke minst hyggelig å reise med gode kolleger på en søndagstur!