Modell i Kelly Long Coat i Stockholms skjærgård
Modell i Kelly Long Coat i Stockholms skjærgård (Foto: Heino Heinemann / Moss by- og industrimuseum)

Siste helg med Gateplagg fra Helly Hansen!

Søndag 13. november tar vi farvel med den populære utstillingen for å gi plass til nye gjenstander i utstillingsrommet i Moss by- og industrimuseum. Den nostalgiske utstillingen Gateplagg fra Helly Hansen 1950-2015 byr på gjensyn med plagg mange har et forhold til – fra den gamle og kjære Kelly Coaten til dagens hypermoderne høyteknologiske offshoremote.

Klassikerne fra Helly Hansen ble kjente gateplagg, og denne utstillingen gir et innblikk i produkt- og motehistorien. Takket være innsats fra publikum, kan du se flere nye plagg som tidligere manglet i Helly Hansen-samlingen.

Plakat Gateplagg / Moss by- og industrimuseum 2015

Felles for flere av plaggene i utstillingen er at de primært ble designet som spesialklær som regntøy, sjø- og seilertøy, men plaggene ble også populære i ungdomsmiljøer og for folk flest. En del produkter ble bevisst utformet som trendy moteplagg rettet mot bestemte målgrupper.

I utstillingen møter du flere klassikere som Kelly Coaten, den røde og hvite Berge Viking Seilerjakka og jakkene som ble et «must» i hiphopmiljør i New York. Markedsmateriell, fotografier, klipp fra aviser, bransjeblader i bedriftsarkivet og musikkvideoer gir et innblikk i ulike faktorer som spiller inn for at et produkt blir et moteplagg.

Som kjent grunnla Helly J. Hansen allerede i 1877 sin egen regntøysfabrikk i Moss og ble etter hvert markedsledende i Norge. Hovedprodukter i starten var vanntett arbeidstøy til bruk på sjø og land. Men etter plastens inntog fra 1950 og utover, ble det produsert en rekke nye modeller til fritids- og spaserbruk.

Moss by- og industrimuseum mottok i 2009 Helly Hansens bedriftshistoriske samling. Museet har fått god hjelp fra tidligere ansatte til å registrere plaggene, og ideen til denne utstillingen vokst fram underveis i arbeidet. Mange av de registrerte plaggene har benevnelsen Gateplagg, men designprosess, produksjon, distribusjon og bruk har variert.

Innen søndag 13. november har du fremdeles mulighet til å få med deg denne fargerike og nostalgiske moteutstillingen fra mossebedriften som opparbeidet en merkevare som ble en av Norges mest internasjonalt kjente.

Modell i tidsriktig og fargerikt regntøy i Rain Colour Look. Foto: fotograf ukjent / Helly Hansens fotosamling / Moss by- og industrimuseum.