Går du med gifteplaner? Fortsatt ledig på Elingaard i sommer!

Går du med gifteplaner? Eller fyller runde år du vil markere på en helt spesiell måte?
Da har du fortsatt mulighet til å leie Elingaard Herregård denne sommeren og høsten – det er fortsatt ledig kapasitet!

Elingaard Herregård gir en helt unik og personlig ramme til ethvert arrangement og løfter dagen til historiske nivåer. Vi tilbyr også guidede omvisninger til dine gjester, hvor våre flinke guider tar dere med gjennom alle herregårdens rom og kroker, også museumsdelene, og forteller hele herregårdens innholdsrike, interessante og av og til litt skumle (!) historie. Kanskje møter dere på Fru Birgitte Christine som alltid er tilstede og passer på sin kjære herregård.

Elingaard Herregård er en av Østfolds eldste setegårder. På begynnelsen av 1300-tallet var gården eid av landets førende slekt, Haftor-slekten, som var i familie med Kong Håkon 5. Magnusson. Etterkommerne satt på gården i 400 år etter det, til Valentin Huitfeldt gikk konkurs og måtte selge i 1778.
Gårdens storhetstid var 1600-tallet, da det særegne borganlegget ble bygget og Norges rikskansler, Jens Bjelke, residerte på herregården. Kjelleren på Elingaard er fra denne tiden.
Hovedbygningen ble oppført i 1749 av Fru Birgithe Christine Kaas Huitfeldt og Generalløytnant Henrik Jørgen Huitfeldt, som den står i dag, etter en ødeleggende brann i 1743.

Elingaard, dekket bord spisesalen. Foto Tove Thøgersen

(Elingaard dekket bord spisesalen. Foto: Tove Thøgersen, Østfoldmuseene)

I disse omgivelsene kan du feire akkurat din dag! Se link for mer info om priser og muligheter: https://arkiv2.ostfoldmuseene.no/egen-herregard-selskap-lar-gjore/

Ta gjerne kontakt for spørsmål om du lurer på noe ang utleiebetingelser, ledige datoer e.l