Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

300 år på Borgarsyssel – tilbake til 1718

Foto: Jan Kraft
1. august 2018 - 5. august 2018

Er du klar for en tidsreise tilbake til 1700-tallet? Det er vi også! På Borgarsyssel blåser vi liv i historien 1. – 5. august!

Hvordan var det for allmuen å leve i grensetraktene for 300 år siden? Kom å opplev hverdagen i Smaalenene i en turbulent periode i vår historie. Hvilke håndverk var typiske? Hva skulle til for å holde dagliglivet i gang? Hvilke ressurser hadde folk, og hva slags utfordringer bød livet på?

Disse dagene fylles museet med 1700-tallets bakstekoner, snekkere, smeder, skreddere, barn og voksne – og du kan være med på ulike aktiviteter,  lære gamle håndverk og treffe både adel, allmue og soldater. I Barnas gård er det sauer, kaniner og høner – og museumsbutikken og kafeen holder åpent.

De ulike dagene har vi fokus på forskjellige håndverk og yrker, og dette kan du få med deg:

Onsdag 1.august kl 11-20: Tømreren og smeden
I løpet av dagen kan du se snekkeren lage krakker, skrin og bokser og du kan lage ditt eget tresverd. Smeden er på plass fra kl 13-17 og tar imot barn som vil lage sitt eget armbånd. I urtegården trenger bonden hjelp til å få ferdig pilegjerdet og skomakeren demonstrerer det spennende faget fra kl 11- kl 16.
Når det ringes til lunsj (ca kl 13) og middag (ca kl 18) kan du stikke innom å få en smak av 1700-tallets kost.

Torsdag 2.august kl 10-20: Skredderen og buntmakeren.
I løpet av dagen kan du oppleve bl.a plantefarging, spinning, veving og søm. Klokken 15 holder skredderen foredrag i Olavs hall, og dette er inkludert i billetten.
Fra kl 13 – kl 17 kan barna lage armbånd med smeden.
Bakeren er også på plass og baker de deiligste brød.

Fredag 3.august kl 10-20: Bokbinderen
Denne dagen kan du se bokbinderen binde bøker, lage din egen lille bok og skrive med pennesplitt. Klokken 12, kl 15 og kl 17 kan barn (og voksne) bli med på folkeskole.
Bakeren er på plass og baker de deiligste brød.
Fra kl 13 – kl 17 kan barna lage armbånd med smeden.
Klokken 19 er det foredrag i Olavs hall. Historiker Susanne Holmberg snakker om sedelighetslover og praksis på 1700-tallet. Foredraget koster 100,-, men billetten inkluderer inngang på museet.

Lørdag 4.august kl 10-20: Mat, marked og militær
Denne dagen åpner det lille markedet på torget. Det blir eksersis på kirkebakken ca kl 13 og smaksprøver på 1700-tallets mat i flere av husene. Bakeren er på plass og baker de deiligste brød.

Søndag 5.august kl 11-16: Barnas dag! Høydepunktene fra hele uka, med mange spennende aktiviteter for barna. Det blir kjøring med hest og vogn, du kan lage tresverd, lage smykkeskrin, lage bok og male din egen våpenskjoldbok. Og, det kan godt tenkes at tjenerskapet i Snekkenes kan trenge litt hjelp…
– har du lyst til å kle deg ut, er du hjertelig velkommen til det!

Barnas gård er åpen onsdag til lørdag fra kl 11-20, og søndag 11-16.

Dette arrangementet er gjort mulig ved hjelp av frivillige. Det kan derfor bli noen endringer i programmet.

Billetter kjøpes i Olavs hall og koster 75,- for voksen og 30,- for barn. Barn fra 0-5 år er gratis og hvis du har årskort kan du bruke det. (Årskortet gjelder ikke på foredraget fredag kveld)

august 01 2018