Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Byen Vår : Fra Plankebyen til Spania – med trelast

Knut Aukrust og Dorte Skulstad
Knut Aukrust og Dorte Skulstad. Foto: Natividad de la Puerta Rueda, Bilbao
24. mai 2018 // 19:00

Torsdag 24. mai er det duket for enda et spennende foredrag i vår serie «Byen Vår» – denne gangen skal det foregå i Bar 1567 på Tøihuset og omhandler trelasthandelen mellom Fredrikstad og Spania, et industrieventyr som fikk store ringvirkninger!

I over hundre år var det norskeide trelastselskapet «La Compañia de Maderas» blant de største i sin bransje, i Spania.
Selskapet ble grunnlagt av nordmenn i Santander i 1857, og holdt det gående helt til 2008.
I boka «Spansk-norske affærer» følger vi nordmennene og deres familier tett på i Spania, i oppgangs- og nedgangstider, fra konkursens rand og til aksjeboom, i liv og død.
Flere av de sentrale skikkelsene i selskapet hadde en sterk tilknytning til Fredrikstad, som Haaken Didrik Mordt og sønnen Eduardo Mordt. Birger Sørensen med oppvekst i Glemmengata, kom til Madrid i 1900 og ble leder av filialen der i 1905.
Han regnes i dag som en av grunnleggerne av skisporten i Spania!
Fortellingen om folkene fra Fredrikstad er en del av et ukjent og unikt norsk industrieventyr, og et stykke norsk utvandringshistorie.

Boka er skrevet av kulturhistorikerne Dorte Skulstad og Knut Aukrust ved Universitetet i Oslo, og det er disse to som kommer til oss denne torsdagskvelden for å fortelle mer om dette!

Velkommen til Fredrikstad Museum, Tøihuset og Bar 1567.

Det vil være mulig å få kjøpt boka denne dagen.

mai 24 2018

Arena: