Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Fra jól til jul på Folkenborg

1. desember 2018 // 12:00 - 16:00

Fra jól til jul på Folkenborg er et arrangement for hele familien der man kan oppleve vikingenes feiring av jól og samtidig komme i god førjulsstemning rundt om i de gamle husene. I Museumslåven er det juleverksted og åpen butikk og kafé, og kanskje kommer også nissen?

Hvor kommer egentlig juletradisjonene våre fra? I dag er det kanskje synet av adventstakens fire tente lys, lyden av Knut Risan i Tre nøtter til Askepott, og lukten av nybakte pepperkaker og sprø ribbesvor som får julestemningen til å spre seg fra topp til tå hos liten og stor. Vi gjør et dypdykk i vikingenes høytidsfeiring av jól, og inviterer deg med ned i Gropa der vikingene holder til med dekkede langbord, dyreskinn og bålpanner, og du kan ta en tur rundt i de gamle husene der du kan møte bakstekonene som baker og selger det vi i dag kjenner som tradisjonelle julekaker. På juleverkstedet i Museumslåven kan barna blant annet lage sitt eget honninglys som de kan ta med hjem! På Folkenborg museum kan du i år oppleve tradisjonene fra tuftekallen til julenissen, og fra jól til jul – velkommen!

Enkeltbillett barn/voksen: kr 50,-
Barn 0-3 år gratis inngang (deltakelse juleverksted kr 20,-)