Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Kulturkveld – Hans Børlis liv og diktning

SJF-F.011711
7. november 2018 // 19:00 - 20:30

«Hold sinnet ditt mjukt- glimt fra Hans Børlis liv og diktning» er en forestilling arrangert av Eva Stømner.

Hans Børli var født og oppvokst på et lite, avsidesliggende bruk i Eidskog i Sør-Hedmark. Han hadde skogsarbeid som yrke, men var også en meget produktiv forfatter. Han gav ut 23 diktsamlinger (+ 3 utgivelser som kom posthumt), og det er først og fremst som lyriker han har høstet anerkjennelse. Men Børli har også utgitt litteratur av mer fortellende karakter, herunder også en sjølbiografi. Mye av det han skrev hentet motiver fra det miljøet han levde og arbeidet i, og han omtales derfor ofte som «skogens dikter». Børli var ellers en samfunnsengasjert mann, som skrev om livssyn, angst og død. Mange av diktene hans har fått melodier, og noen er oversatt til andre språk. Børli fikk Kritikerprisen i 1970 og Dobloug-prisen i 1972. Tidlig på 1970-tallet var han også nominert til Nordisk råds litteraturpris.

I år er det 100 år siden lyrikeren Hans Børli ble født. Dette er blitt feiret gjennom mange arrangementer flere steder i landet. På Kulturkvelden på Haldenvassdragets Kanalmuseum vil Eva Strømner fremføre dikt og fortellinger om og av skogens dikter.

Inngang kr 50,-, enkel servering

-Vel møtt

(Foto: Tjernsberg, Torbjørn/Norsk skogmuseum)

november 07 2018