Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Kulturkveld på museet: Et stupdykk i Hvalerhistorien

Gunn Hedberg. Foto privat.
28. februar 2018 // 19:00 - 21:00

Gunn Hedberg kommer til Kystmuseet og presenterer den nye boka si Tur på Hvalerøyene – til fots, på sykkel, i båt. På 45 minutter tar hun oss med  med på en lyntur gjennom 10.000 år med historie på Hvaler. Denne boka vil først og fremst få deg ut på tur. Men like viktig for forfatteren er det å vise hvilken spennende historie Hvalerøyene har.

Har du noen gang lurt på hvorfor den dansknorske fregatten «Lossen», bygd på Isegran i Fredrikstad i 1684, gikk ned i Stolen på Vesterøy julaften 1717? Hvorfor fjellet mange steder på Hvaler ligger i biter? Hva er den merkelige trekonstruksjonen, kalt Arkimedesskruen, som ligger ved utløpet av Arekilen på Kirkeøy? Svarene får du i denne boka. Samtidig får du vite hvor du skal gå for å se disse merkverdighetene, og mange flere til.

Gunn Hedberg er bosatt på Vesterøy på Hvaler og har historie som fag. Hun jobbet i mange år som fiskerijournalist, med Nordsjøen og Skagerrak som arbeidsfelt. Men viktigst av alt, hun har gått tur Hvalerøyene rundt i over 40 år.

Boka blir til salgs, for dem som ønsker den. Pris: 250 kr (kontanter eller vipps)

februar 28 2018

Arena: