Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Moss krematorium – 80 år

Moss krematorium. Foto: Roderick Ewart - Østfoldmuseene
12. september 2018 // 19:00 - 21:00

Moss Kapell og krematorium 80 år

Moss Kapell og krematorium ble tegnet av arkitekt MNAL Eyvind Moestue og var en gave til Moss by fra Moss Sparebank. Hovedentrepenør var byggmester Sigurd Peterson fra Moss.

Denne perlen av en seremonibygning som ble innviet 28. mai 1938, er en fin representant for de internasjonale modernistiske strømningene som påvirket den norske mellomkrigsarkitekturen. Som det første elektriske krematorium i Nord-Europa og ble bygningen omfattet av stor interesse. Den kraftige sokkeletasjen på inngangssiden er utformet som en «Columbarievegg» med urnekamre i tre høyder etter europeisk påvirkning.

Foto: Teigens fotoatelier/Dextra Photo, Norsk Teknisk Museum

Bygningen ligger på det tidligere gravkapellets plass på Moss kirkegård. Bygningen ble slik med en gang omsluttet av vakre omgivelser med gammel beplanting.

Konservator NMF Camilla Gjendem vil fortelle litt om bygningens arkitektur i forkant av konserten.

Arrangør: Moss by- og industrimuseum og Arena Moss Kirke

Medvirkende: Åshild Skiri Refsdal, sang, Birgitte Stærnes, fiolin, Carl-Andreas Næss, orgel, Camilla Gjendem, konservator NMF

Billetter: 200 kr pr pers.  I salg på Ticketco.no nå.

september 12 2018

Arena: