Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Skihistorisk helg på Folkenborg: Skirenn og foredrag med Thor Gotaas

Thor Gotaas, foto: Ole Magnus Strand Jensvoll
4. mars 2018 // 16:00 - 18:00

Første helgen i mars inviterer vi til skihistorisk helg på Folkenborg. Sammen med Eidsberg kommune og idrettslagene i Eidsberg, Askim, Slitu og Mysen løfter vi frem den glemte skiregionen Indre Østfold. Vi minnes Norgeshistoriens viktigste skitur og den første verdensrekorden i hopp med skirenn lørdag og søndag. Vi runder av med foredrag av Thor Gotaas – kongen av skihistorie!

Lørdag 3. mars kl. 11:00 – Baglerrennet
Baglerrennet er et tre mil langt mosjonsløp til minne om birkebeinerkongen Haakon Haakonson, som ble født på Folkenborg i 1204. Her levde kongsbarnet i skjul for baglerne i drøyt halvannet år før moren Inga og en flokk trofaste birkebeiner fraktet ham nordover mot Nidaros julen 1205. Rutens første etappe gikk nordvestover mot det som i dag er Askim; dermed blir Askim stadion en naturlig målgang for Baglerrennet.

NB! Starten er flyttet til Tenor skole i Slitu på grunn av manglende snø i Narvestaddalen.

For mer informasjon om Baglerrennet og påmelding se www.baglerrennet.no

Søndag 4. mars kl. 13:00 Olaf Ryes minnerenn
Uformelt hopprenn ved Berger gård i Eidsberg. Olaf Ryes minnerenn ble holdt for første gang i 2008, og er til minne om da den legendariske offiseren Olaf Rye satt den første verdensrekorden i skihopp på hele omtrentlige 9,5 meter i Eidsberg i 1808. Gjeldende verdensrekord i skiflyging er på 253,5 meter, men bakkerekorden til Rye står fortsatt. Kan du slå den?

For mer informasjon se Facebooksiden til Olaf Ryes Minnerenn her

Søndag 4.mars kl. 16.00 Skihistorisk foredrag med forfatter Thor Gotaas

Thor Gotaas er en kjent forfatter og foredragsholder, og gjester denne søndagen Folkenborg museum der han vil opplyse oss om skihistorie. Kanskje har du lest en eller flere av de kjente bøkene hans om langrenn? Mitt liv som middels langrennsløper, Birken og Femmila er noen av bøkene han har gitt ut. Gyldendal forlag skriver følgende om førstnevnte bok: Mitt liv som middels langrennsløper er en vandring gjennom Gotaas’ eget skiløperliv, men også et skråblikk på langrennshistorien de siste 50 åra. Thor Gotaas har feiret julaften i USA på rulleski i 35 effektive kuldegrader, finstudert leggmusklene til Bill Koch og løpt på glattisen med Petter Northug. Forfatteren har vært like mye en observatør som deltaker i sporten.

Inngang foredrag kr. 100,-

Velkommen til en skihistorisk opplevelse på Folkenborg Museum!