Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Tradisjonsbåter i Østfold og ved Østfoldmuseene

«Frukteka» ved Kystmuseet Hvaler. Hva forteller båten og navnet om bruk og tradisjon? Foto: Øyvind Andersen
31. oktober 2018 // 19:00 - 20:00

Østfoldmuseene er i avslutningsfasen på et toårig registreringsprosjekt av museets båter. Båtsamlingen vår har i flere år lidd under manglende oversikt og dårlige oppbevaringsforhold. Det var på tide å sette inn et krafttak både for å få vite hva vi har – og hva vi mangler, hva vi vet om båtene – hva er deres historiske kontekst, og hvordan står det til med båtene – hva er deres fysiske tilstand, hvordan ser de ut og hvordan er oppbevaringsforholdene. Dette arbeidet begynner nå å bli ferdig, og vi har allerede begynt å trekke noen konklusjoner.

I tillegg pågår det en prosess med sammenslåing av de tre fylkeskommunene Østfold, Akershus og Buskerud. Her er det foreslått at Østfold får et ansvar for fartøyvernet i den nye regionen. Hva vil dette ha av betydning for vårt arbeid med båter ved Østfoldmuseene? Hva slags oppgaver skal dette fartøyvernsenteret ha? Fartøyvern gjelder jo store båter – hva da med de mindre båtene, som det er absolutt flest av, hvem skal ta ansvar for dem i framtida?

Vi ønsker velkommen til et spennende møte med våre tradisjonsbåter og de utfordringene vi har med å ta vare på dem! Foredragsholder er kystkulturkonservator ved Østfoldmuseene, Morten Skadsem. Morten er tidligere leder ved Kystmuseet Hvaler, og har siden han forlot posten ved museet jobbet med dokumentasjon og registrering av Østfoldmuseenes båter. De fleste av dem er hjemmehørende på Kystmuseet Hvaler.

Hvem: Kystkulturkonservator ved Østfoldmuseene, Morten Skadsem
Hvor: Brottet Amfi, Dypedalsveien 51, Spjærøy
Når: Onsdag 31. oktober kl. 19:00
Bill.: 60 kr voksen /20 kr barn

Se arrangementet på Kulturarvårets nettsider også:   https://kulturarv2018.no/arrangement/tradisjonsbater/

Seilbåt IOD «Huttetu» på sjøen ved Isegran, en av Fredrikstad Museums båter. Foto: Bjørn Høie.

oktober 31 2018

31. oktober 2018