Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Typisk norsk – ikke bare norsk: Laftehus og brudekroner – tradisjoner med norsk opprinnelse?

2. oktober 2018 // 10:00 - 14:30

Tirsdag 2. oktober er det to spennende arrangementer på Mysen i regi av Østfoldmuseene. Nærmere bestemt på Folkenborg museum kl. 10-12 og på Trollull fellesmagasin kl. 12:30-14:30:

Laftede hus er noe av det mest norske vi har. På eldre gårder rundt om i landet ser vi lafteteknikken brukt i bolighus, låver, fjøs og stabbur. Mange hytter er også laftet. Men lafting er egentlig ikke en norsk oppfinnelse, det er et håndverk som folk tok med seg hjem til Norge når de var ute og reiste øst i Europa for mange hundre år siden.  Etter hvert utviklet vi våre egne lafteteknikker.

Fikk du ikke vært med på laftekurs i sommer har du sjansen nå. Sammen tar vi en kikk på de laftede husene på Folkenborg, vi lager lafteskår og bygger et lite laftehus. Vi anbefaler opplegget for deg som er i skolealder. Inngang kr 50 per pers.

Med utgangspunkt i det kjente maleriet «Brudeferden i Hardanger har vi valgt ut noen av de mange gjenstandene på Trollull fellesmagasin; blant annet ei forgylt brudekrone fra 1765, ei jaktrifle fra 1710 og en staselig flosshatt. Hva kan gjenstandene fortelle om norske tradisjoner og utenlandske impulser? Hvordan oppbevarer vi museumsgjenstandene på magasinet, og hva gjør vi for å holde styr på hva som ligger hvor? Velkommen til en liten times omvisning på Trollull fellesmagasin hvor du får høre litt om alt det spennende vi arbeider med på magasinet! Østfold Husflidslag har, i samarbeid med Plus-skolen i Fredrikstad og Østfoldmuseene, fått laget en kopi av brudekrona fra 1765. Gro Staal Martinsen og Bjørg Lundeby fra Østfold Husflidslag har med seg kopien av krona og oppbevaringseska til Trollull denne dagen. Benytt denne enestående muligheten til å beundre både originalen og kopien, hør om arbeidet med å lage kopien og om hvem som kan leie den. Omvisningen passer best for voksne. OBS! Det er maks plass til 20 personer, og det er gratis!