Barnas Museumsstafettvinner Mina Olsen og Hege Hauge Tofte direktør ved Østfoldmuseene (Foto: Trine Gjøsund, Østfoldmuseene)

Her er Mina – vinneren av årets Barnas Museumsstafett!

Mandag 10. september ble den heldige vinneren trukket på Østfoldmuseenes allmøte og det var Mina Olsen fra Askim som ble årets vinner av bonuspremien, et sykkelgavekort pålydende 5.000 kr + diplom.

Overrekkelsen skjedde på Moss by- og industrimuseum i går der Mina  møtte opp sammen med sin familie og vi benyttet selvsagt sjansen til å stille noen spørsmål. Da vi spurte Mina om hvor gammel hun var, kunne hun  fortelle at hun fyller 6 år førstkommende mandag, og at denne premien ble en bursdagsgave på forskudd.

Hun har fartet rundt i Østfold i sommer sammen med både mor og far og søstrene Linnea, Unnveig og Charlotte og de har besøkt alle de 7 museene i Østfoldmuseene. På spørsmål om hvilket museum hun likte best,  kunne hun ikke svare  i farta, men hun syns at det å lage sprellemann på museet i  Moss var gøy. Mina har ikke lært seg å sykle enda, men nå har hun fått en gylden anledning. Og hva slags farge skal sykkelen ha, spurte vi. –  «Yndlingsfargen min er gul», svarte hun.

Vi spurte også pappa Dan om de kommer til å delta på Barnas Museumsstafett neste år. Det vil de trolig gjøre…var det gledelige svaret vi fikk.

Økning i antall barn som fullfører stafetten
For to år siden var det 13 barn som fullførte Barnas museumsstafett ved å besøke alle museene i løpet av skoleferien.  I år fullførte 34 barn stafetten noe som utgjør 238 museumsbesøk fordelt på syv arenaer. Andelen barn som besøkte  3 av våre museer steg også med 60 %.  Totalt har vi denne sommeren delt ut 2.900 pass for å invitere barn og unge til å delta på årets museumsstafett. Alle som har deltatt på stafetten har blitt belønnet med ulike premier som skinnpung med historiske mynter av ulik valør og lekefjøler fra Østfold-produsenten Stø.

Gode besøkstall ved Østfoldmuseene tross ekstremvarme
På grunn av ekstremvarmen i sommer har en del opplevelsesbedrifter i fylket og flere museer ellers i landet meldt om nedgang i sine besøkstall.  Østfoldmuseene kan imidlertid vise til en publikumsvekst på hele 10 % for juni, juli og august. 40.200 personer besøkte våre museer gjennom sommermånedene i år  – mot 36.560 for samme periode i fjor.