Insektshotellet ligger i den engelske parken.
Insektshotellet ligger i den engelske parken. Foto: Andreas Skauen Pedersen, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger

Hotell i parken på Rød Herregård

I går var elever fra Låby skole i parken på Rød Herregård. De jobbet med et helt spesielt prosjekt. Parken på Rød har nemlig fått et helt nytt innslag – et insektshotell!

Det er klasse 5A og 5B på Låby skole som har stått for byggingen av hotellet. Lærer Ingrid Fjøren kan fortelle at Låby skole lenge har jobbet med mangfold, og også naturmangfold. Sammen med assistent Britt Rasmussen har klassene blant annet laget hotell for bier.
Men insektshotellet på Rød blir noe helt annet, i hele ni etasjer kan insekter i alle størrelser og fasonger boltre seg i hotellets fasiliteter. Alt fra keramikkskår, taustumper, stein og hønsenetting. Huset er satt sammen av paller sponset av Felleskjøpet, og skal i løpet av de neste ukene få et pent tak.

Sigrid var en av elevene som satt opp hotellet i parken. Hun kunne fortelle litt om hvor lenge de har arbeidet med prosjektet: «Vi brukte to timer på å finne ting i skogen, og to og en halv time på å lage delene, så brukte vi tre timer på å fylle hotellet med gjenstander.»
Og om hvilke gjester som kan ventes til hotellet hadde Sigrid også noen tanker: «Det er ikke alle insekter som har et sted å bo, så det kan være mange forskjellige. Men ikke maur for de er ganske flittige, og bier også.»
Fra før finnes det en informasjonsbigård i hagen på Rød som er satt opp i samarbeid med Halden birøkterlag. Alt ligger altså til rette for en god insekts-sommer og stor blomstring på herregården når de flinke insektene kommer ut i jobb.

Kevin, Maren, Sara, Helmine og Maja var blant barna som satt opp hotellet.
Kevin, Maren, Sara, Helmine og Maja var blant barna som satt opp hotellet. Foto: Andreas Skauen Pedersen, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger
Insektene trenger litt forskjellige rom.
Insektene trenger litt forskjellige rom. Foto: Andreas Skauen Pedersen, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger
Sigrid var med på å sette opp hotellet i parken.
Sigrid var med på å sette opp hotellet i parken. Foto: Andreas Skauen Pedersen, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger