HUSKER DU? Museumsrestauranten på Borgarsyssel Museum

HUSKER DU?

Museumsrestauranten på Borgarsyssel Museum

I anledning av at Borgarsyssel Museum nærmer seg sitt 100-års jubileum i 2021, har vi lyst til å mimre litt gjennom en serie med nettoppslag under tittelen «Husker du?». Første oppslag i rekken handler om museumsrestauranten.

Både byens egne borgere, og tilreisende turister hadde lenge savnet en restaurant ved Borgarsyssel Museum, og en av de ivrigste talsmenn for restauranten var selveste riksantikvar Harry Fett. I 1947 bevilget A/S Borregaard 10.000 kroner for å ombygge Sarpsborghallen (Olavsgalleriet) til sommerrestaurant. Byggekomiteen besto av fru Asta Meidell (Borregaard), byfogd Apenes og Karl Asbjørnsen. Arkitekt Arne Pedersen hjalp til med å planlegge ombyggingen, og interiørarkitekt Gunnar Sørli sto for innredningen.

Restauranten ble åpnet lørdag 8. mai 1948 i nærvær av byens ordfører, formannskap, museets styre og råd, representanter for de omkringliggende bygder og en rekke andre inviterte gjester. Hovedtaler for dagen var stadsingeniør Fredrik Wisløff. Konditor Dahl, som skulle drive restauranten, ønsket gjestene velkommen og gratulerte byen med den nye restauranten og serverte gjestene smørbrød og kaker.  «Det er mange som har sett utstillingshallen i museumsparken. Men det er sikkert ikke mange som ville ha drømt om at den i løpet av forholdsvis kort tid kunne omdannes til den mest moderne restaurant en kunne ønske seg» skriver Dagbladet Sarpen mandagen etter åpningen.

Restauranten ble raskt populær, og allerede samme sommeren som den åpnet ble det rapportert at den hadde bidratt til å øke de besøkendes interesse for museet. Opp igjennom årens skiftet restauranten verter, og både Astrid Sælid, Martha Sørensen, Åse Ulstrup, Elsa Petterson, Tedd Elton, Gunnvor Møklegaard, fru Winther Knudsen og Mary Tørnquist driftet restauranten. På slutten av 1960-tallet ble det stadig vanskeligere å få noen til å drive restauranten, og i 1970 ble den derfor vedtatt nedlagt.

På en gammel plakat fra Smaalensmarken 1956 kan vi lese at man kunne spise middag og aftens på museumsrestauranten. Men hva ble servert? Hvordan var stemningen? Hvordan så restauranten ut innvendig, og hva slags musikk ble spilt? Dette trenger vi publikums hjelp til å finne ut av. Kanskje har du et foto fra restauranten? Kontakt Mona Beate Vattekar på

479 77 740 eller monvat@arkiv2.ostfoldmuseene.no Vi lager oppfølgingssak dersom det kommer inn nytt materiale!

Kilde:

Borgarsyssel Museums arkiver