Fiskeren Finn og hummeren Harald. Foto: Kathrine Sandstrøm.

Hvordan var det å være barn på Hvaler i gamle dager?

Jentene i gamle dager måtte ha på seg skaut og forkle når de jobbet hjemme. Foto: Kathrine L. Sandstrøm.

Se flere bilder nederst på siden. 5-åringene på Hvaler starter barnehageåret med et besøk på Kystmuseet. Her leker de «barna fra gamle dager» og lærer litt om hvordan det var å være barn på Hvaler før i tiden. Da måtte barna hjelpe foreldrene sine med alt arbeidet som skulle gjøres hjemme. Fedrene var på sjøen og var sjelden hjemme. Barna hjalp derfor moren med hennes arbeidsoppgaver. De ble gjerne satt til oppgaver som å hente vann, bære ved, gå ærend og hjelpe til i huset, gjete dyra, hjelpe til på jorda, sanke tang, spre gjødsel, sanke for og ta opp poteter. 5-åringene på Kystmuseet slipper å hjelpe til med dette, men de får bli med rundt i utstillingene og høre fortellinger om barn fra gamle dager og se tingene de brukte. På Hvaler har man tradisjonelt sett levd av havet. Mennene jobba enten som sjøfolk eller fiskere. Når guttene ble store nok ble de med faren og hjalp ham i båten. Her drev de med hummertener og makrellgarn. Guttene begynte på sjøen så fort de mestret det selv om de var i skolepliktig alder.
Gutten fra gamle dager. Foto: Kathrine L. Sandstrøm.

På Kystmuseet får barna møte fiskeren Finn og hummeren Harald. Fiskeren Finn har vært ute og fisket og tatt med seg fangsten til Kystmuseet. Barna farger rødspetta blå og lager avtrykk av den på papir. De lager også sine egne krabbesnører. Dagen på museet avsluttes med eventyrstund sammen med fiskeren Finn og hummeren Harald. Finn har vært på sjøen og fisket i mange år og han forteller fra sine turer på havet. Hummeren Harald er sjøsyk så han orker ikke bli med Finn i båten. Han foretrekker å bli på Kystmuseet. Finn forteller om havfrua på Torbjørnskjær og sjøormen i Ødegårdskilen. Både 5-åringene og hummeren Harald elsker å høre Finn fortelle om alt det spennende som foregår ute på havet.