Fra arkivet, Borgarsyssel Museum, foto: Espen Nordenhaug

Hylle på hylle, kasse på kasse…

Ivar og Mona Beate under flyttinga av arkivene på Borgarsyssel Museum, foto: Espen Nordenhaug

Denne høsten har Borgarsyssel Museum jobbet hardt med å flytte tilbake privatarkiver til det nyoppussede administrasjonsbygget. Arkivene har stått midlertidig lagret i det gamle Olavsgalleriet under arbeidene med administrasjonsbygget. En mengde paller og et uttal kasser har bydd på mange tunge løft, men nå står 522 hyllemeter med arkiv trygt i kompaktreoler i administrasjonsbygget. Arkivene er privatarkiver. Her finner vi arkiver fra bedrifter som Borregaard og Hafslund, Nabbetorp mekaniske verksted m.m. Videre har vi arkiver fra politiske partier, musikkforeninger, lag og organisasjoner. Samlingen innbefatter også arkiver etter privatpersoner. Av store arkivskapere kan nevnes Handikapforbundet, Dagbladet Sarpen, Sanne og Solli Bruk, Bjarne Aas (båtbygger), Ludvik Algrim (slektsforskningsarkiv) og Borregaard. Arkivene er bare delvis ordnet, og vi har per i dag ingen arkivar som kan forvalte eller formidle arkivene våre. I påvente av å få på plass en arkivar har samlingsansvarlig, Mona Beate Vattekar, hatt overoppsynet med flytteprosessen for å passe på strukturen i arkivene og få alt satt opp på en forsvarlig måte. Med seg har hun hatt Ivar Slåtten, Sven Søderberg og Morten Bjerknes. Sammen har de god grunn til å være stolte og ta velfortjent juleferie! For orden skyld minner vi om at vi fremdeles har svært begrensede muligheter til å svare på henvendelser knyttet til arkiv. Slik vil situasjonen være fram til 2016.

Fra arkivet, Borgarsyssel Museum, foto: Espen Nordenhaug