Peterson i Moss. Foto: Øyvind Andersen

Industridokumentasjon ved Østfoldmuseene.

«Beredskapsgruppa for industridokumentasjon i Østfold».
Organisering og kort info om arbeidet vårt.

• «Beredskapsgruppa for industridokumentasjon i Østfold» ble etablert etter vedtak i Østfold Museumsråd i 2008. Konservator NMF Camilla Gjendem ved Moss by- og industrimuseum har ledet gruppa siden 2009.
  • Gruppas mandat ble forankret i Østfoldmuseene og hos Fylkeskonservatoren i 2011.
  • Beredskapsgruppa består av åtte fagpersoner fra Østfoldmuseene inkludert konservator/antikvar fra Fylkeskonservatoren i Østfold fylkeskommune.
  • Arbeidet i gruppa konsentreres om nedleggingstruede hjørnesteinsbedrifter i Østfold fylke.
  • Dokumentasjonsarbeidet som «Beredskapsgruppa» bedriver er først og fremst en type «førstehjelpsdokumentasjon» som består av film- og fotodokumentasjon av produksjonslinjer og bygninger, listeføring av hva som finnes av typer arkiv og arkivalia i bedriften, samt listeføre gjenstander med sikte på mulig inntak til avdelingene.
  • Dokumentasjon av mindre industribedrifter og håndverksbedrifter blir overlatt til den enkelte avdeling i Østfoldmuseene. Beredskapsgruppa kan etter kapasitet gi rådgiving og hjelp der det er behov for det.
  • Beredskapsgruppas «utrykkinger» skal på forhånd avtales og forankres ved samlingsansvarlig konservator den avdelingen bedriften sogner til.
  • Dokumentasjonsarbeid har vært foretatt av «Beredskapsgruppa» ved følgende bedrifter:

Peterson Moss. Papir- og cellulosefabrikken ble nedlagt våren 2012

1. Dokumentasjonsarbeidet ble fulgt opp av Moss by- og industrimuseum
  2. Fast utstilling «Fra Moss jernverk til Peterson Moss – en utstilling om dagligliv, arbeid og industri» åpnet i arbeiderboligen Verket 20 i august 2014

TrioVing/VingCard i Moss, produksjonen i Moss ble nedlagt i 2014

1. Befaringer utført av Beredskapsgruppa i 2012
  2. Innsamling av utvalgte produkter og arkivalia er påbegynt av Moss by- og industrimuseum i samarbeid med Norsk Teknisk Museum og Oslo kommune ved Byarkivet.
  • Dokumentasjonsarbeidet skal følges opp av Moss by- og industrimuseum

Skanem Moss produksjonen i Moss nedlagt i mai 2015