Ikke mindre enn 700 lydhøre østfoldinger nøt 100 minutter med Frank Aarebrot i Filadelfiamenigheten torsdag kveld. Foreløpige tall fra NRK viser også at ytterligere nesten 1000 var innom live-sendingen av foredraget.

Frank Aarebrot er Norges eneste professor med status som superkjendis, og Østfold kjente absolutt sin besøkelsestid – arrangementet var utsolgt to uker før foredraget.

Aarebrot la vekt på tre epoker i de hundre minuttene. Det er selvfølgelig grunnleggelsen og tiden etter den. Så blir det krigene med Sverige. Svenskene brant byen i 1567 og det var da danskekongen bestemte at den skulle gjenreises lenger ned i elven. Den siste epoken er merkantilismen og industrialiseringen som igjen førte til at Sarpsborg igjen fikk bystatus i 1839.

Borgarsyssel Museum er stolte og kry over vellykket arrangement.

– Han er en klok og kunnskapsrik fagperson, men også en slags rockestjerne, ikke mange statsvitere utløser latterkuler når de går gjennom kongerekka, sier museumspedagog Christine Haugsten Ellefsen.

Foredraget er i sin helhet tilgjengelig i videovinduet over eller på NRK Østfolds nettsider.