Karen Holtet og Smaalensmarken 1958

Nå i disse 1950-talls Smaalensmarken-tider passer det godt å mimre litt. Vi skal tilbake til 1958 og året da Karen Holtet og resten av «fortidsfamilien» flyttet inn på museum, nærmere bestemt i Bærbystua på Borgarsyssel Museum. Utgangspunktet for dette var museets store Smaalensmarked i august-september med utstilling «Rakkestad i sentrum». Konseptet «Familien settes på museum» sprang ut av denne utstillingen, idet man ønsket å levendegjøre museets betydelige samling fra Rakkestad.

«Fortidsfamilien» besto av Yngvar og Dagny Olsen fra Fredrikstad, deres datter Lise Mette og «bestemor» Karen Holtet fra Rakkestad. Familien bodde i Bærbystua under hele utstillingen. De skulle klare seg med gammeldagse hjelpemidler, og hadde hver dag oppgaver å løse. I markedet var det lagt inn daglige underholdningsprogram med blant annet en spørrekonkurranse som var knyttet til disse oppgavene.

NRK radio sendte direkte åtte dager i strekk, og programmet ble ledet av Jan Frydenlund. Arrangementet vakte enorm interesse og fikk bred omtale i dags- og ukepressen over hele landet og langt utenfor. Lydfilmavisen sendte opptak, og til og med britisk fjernsyn laget et program.  Hele 30.000 besøkende var innom museet disse 8 dagene høsten 1958.

Karen Holtet ble etter dette hele museets «bestemor», og hun fortsatte å bo i Bærbystua på sommeren, hvor hun demonstrerte gamle arbeidsmetoder, fortalte og sang. På selveste julekvelden i 1963 ble det sendt et TV-program fra Bærbystua hvor Jan Frydenlund intervjuet Karen Holtet. Hun fortsatte å formidle i Bærbystua hver sommer helt frem til 1969.

Kilde

Borgarsyssel Museums årsmeldinger (Østfoldarv)

Dagbladet Sarpen