Undertøy, korsett og kø i stuen. Foto: Juliane Derry, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger

Korsetter, kjoler og masse folk

1700 og 1800-tallets kvinneliv var i fokus på Rød Herregård under helgen og det trakk fullt hus.

Rundt om i hovedbygningen fantes store kjoler, trange korsetter og kniplinger preget kvinnemoten fra overklassen den gang. Kniplinger ble vist frem og på kjøkkenet ble lin spunnet.

Marie Svendberg Eriksen er kvinnen bak verket med de flotte kjolene som ble vist frem for å fortelle historien. Hun var tilstede under helgen og fortalte om søm, klær og det arbeidet hun har gjort.

Stuepike ved køkkenet. Foto: Juliane Derry, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger
Marie Svendberg Eriksen. Foto: Juliane Derry, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger
Foto: Juliane Derry, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger
Kniplinger i grønne stuen. Foto: Juliane Derry, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger