Dukketøy fra Helly Hansen. Hoto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum
Dukketøy fra Helly Hansen. Hoto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum.

lab1 – Dukketøy i Lin-O-Lett

På vei inn i nok en varm og tørr sommerhelg, har vi hentet fram en liten skatt ment for mer regnfulle dager. Dukkefrakken med sydvest kommer fra Helly Hansens samling og er fra tiden før plast ble introdusert i norske regnklær.

Materialet er trolig Lin-O-Lett, som ble laget ved at man impregnerte silke med oksydert linolje. Dette ga en vanntett og lettere tekstil som var perfekt til finere og mer moteriktig regntøy til fritidsbruk. Dessverre kjenner vi ikke historien til det søte dukketøyet. Har det blitt sydd til en dukke på kveldstid eller mellom øktene på fabrikken, og hvem var den heldige som kunne kle opp dukken sin i så fancy regnklær?

En annen teori er at dukketøyet kan ha blitt sydd for å teste ut en ny metervare. Arkivet til Helly Hansen forteller at bedriften stadig prøvde ut nye tekstiler og oljer for å gjøre produktene bedre.

Uansett, er dette en liten skatt som vi er stolte av å ha i samlingen og som vi gjerne vil vite mer om. Har du informasjon, eller kjenner du noen som har kjennskap til dette dukkesettet, til arbeidet eller produktutviklingen ved Helly Hansen, vil vi gjerne høre fra deg.

Ha en fortsatt god sommer!

Reklameplakat fra 1950-tallet. Helly Hansens Småtroll slik Ivo Caprino skapte dem. Foto: Moss by- og industrimuseum