Fotograf Øyvind Andersen, Østfoldmuseene v/ Fellesmagasinet Trollull
Folkegassmaske fra Helly Hansen. Fotograf Øyvind Andersen, Østfoldmuseene v/ Fellesmagasinet Trollull

Lab1 – Hvordan skal vi fortelle historier om krig?

Historien til Moss og Rygge kan ikke skrives uten å belyse temaet krig. Opp igjennom historien har krig satt sitt preg på by og land. Krig har også gitt arbeid. Det er også en del av historien.

Hva gjorde krigene med: Naboskap? Vennskap? Familier? Hvem mistet? Hvem vant? Nyhetsbildet fylles med historier om krig rundt omkring i verden hver dag. Hvordan var det å leve med krig her hos oss? Selv om de stadig blir færre, er det innbyggere i Moss og Rygge som har opplevd krigens vesen, her. Kan det skje igjen? Krig er vanskelig å snakke om, men betyr det at vi ikke skal? Hva kan vi fortelle, og hvordan skal vi formidle disse historiene?

En kjernefamilie utrustet med Folkegassmasker. Under Den kalde krigen var Helly Hansen storleverandør av gassmasker til forsvaret og sivilbefolkningen. Foto: Egil Martinsen / Helly Hansen-samlingen / Moss by- og industrimuseum