Johan Ludvig Beens dampmaskin med kjele og Aftenpostens omtale av den i 1903. Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum.

Lab1 – Johan Ludvig Beens dampmaskin

Dampmaskinene var selve drivkraften bak den industrielle revolusjon, og England regnes som dampmaskinens hjemland. Fabrikker som ikke hadde tilgang på vannkraft kunne drives med dampmaskiner. Slike maskiner var den dominerende kilden til drivkraft helt til begynnelsen av 1900-tallet.

Ved Moss by- og industrimuseum har vi en minidampmaskin som er 120 år gammel. Den er laget og konstruert av Johan Ludvig Been fra Moss, da han var ansatt i Torpedovesenet i Horten i 1898. Maskinen har tre sylindre som arbeider i tre trinn og er laget av gulmetall og stål. Selve dampkjelen er i kobber.

Johan Ludvig Been (1873- 1968) gikk på håndverkernes aftenskole i Moss, nå Malakoff videregående skole. Johan var smedlærling og fikk diplom som skolens flittigste elev i 1890. Senere tok han eksamen ved Horten Teknisk Skole i 1899. Han var tegner ved Moss Mekaniske Verksted, førstetegner ved Rosenberg Mekaniske Verksted i Stavanger, og så overingeniør ved Moss Mekaniske Verksted. Han giftet seg med Hulda Marie Johansdatter Ruberg, og de fikk fire sønner.

Dampmaskinen fikk Moss by- og industrimuseum som gave i 2007 av barnebarnet Arne Been. Slekten Been har røtter langt tilbake i Moss. Mest kjent er forfar Henrich Jürgensen Been født ca. 1680 i Schleswig-Holstein. Han var militær, kom til Norge i 1710 og deltok i Den store nordiske krig og i kampene på Moss i 1716. Opplysningene om slekten Been har museet fått av barnebarnet Ragnar Been i 2016 og 2018.