Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum

Lab1 – Nisse fra Logos Moss

Kan du hjelpe oss med mer informasjon om denne flotte julenissen fra Logos Moss? Har du en kam eller lekebil fra Logos?

Denne gjenstanden fikk museet av museumsverten vår Inger Trætteberg Geruldsen i januar 2018. Hun forteller at den var produsert rundt 1960 hos Logos AS i Jeløygt. 9a der Wärtsila ligger nå. Formen til nissen var laget av Håkon Hjalmar Olsen. Alle nissene er håndmalte av damer på fabrikken, derfor er ikke alle helt like, forteller Inger. Nissen har vært i hennes barndomshjem så lenge hun kan huske. På folkemunne gikk nissen under navnet Logos-nissen. Informasjonen har Inger funnet på facebooksiden «Du vet du er fra Moss».

Logoen som markedsførte bedriften i boka Det norske næringsliv - Østfold fylkesleksikon i 1951. Foto: Moss by- og industrimuseum

Logoen som markedsførte bedriften i boka Det norske næringsliv – Østfold fylkesleksikon i 1951. Foto: Moss by- og industrimuseum

Firmaet Logos A/S Plastics og bakelittindustri startet i 1945 som aksjeselskap med Bjørn Strøm som disponent i en tyskerbrakke på Værlebrygga. I følge Næringsleksikonet fra 1951 hadde virksomheten landets største kapasitet i sprøytestøping av plast, fabrikasjon av maskiner for plastindustrien, og fremstilte formverktøy for plast.

Logos er også en av bedriftene i firkortene fra Moss. Der spilles det om kammer og lekebiler fra Logos. De produserte også veggfliser og tekniske artikler av plast, baser på råstoff fra USA. Fra 1948 laget Logos de første norske kulepennene i plast. Firmaet ble avviklet i 1964, og produksjonsdelen ble overtatt av F. Coates AS.

Har du en fortelling om Logos-nissen? Skriv den gjerne ned i den røde boka på bordet. Husk å oppgi navn, tlf.nr. / e-postadresse, så kontakter vi deg.