Skidress. Foto: Trine Gjøsund

Lab1 – Skidressen klødde og er eldre enn meg!

Den grå ulldressen er vevd med maskinstrikket linning i ull ved anklene og håndleddene. Den er forseggjort med klaffer på skuldrene, lommer, store knapper og en skotskrutete linning i halsen. Dressen er pent stoppet både på kneet og i buksebaken.

I 2012 mottok Moss by- og industrimuseum gjenstander fra Øivind Danielsens lærvareverksted i Vogts gate 34, nå Abelsgate.  I samlingen befant det seg også en liten, velbrukt ulldress for barn.

Dressen har tilhørt giveren Eirinn Danielsen f.1946. Hun fortalte at dressen klødde fælt, og at den var eldre enn henne. Dressen var nok brukt av flere enn henne.

Eirinn hadde på seg dressen når hun gikk hjemmefra på ski over den tjukke isen på Vansjø til Nesparken. Da var hun sammen med de eldre vennene sine. Hun hadde ullstrømper under dressen, klærne klødde og stakk, og hun var ikke så glad i å gå på ski når det klødde så fælt. Er det noen som kjenner seg igjen, tro?

De første skiene hennes var naturfargete treski med lærrem og bambusstaver. Beksømstøvlene var forferdelige å gå med og hadde avispapir inni og raggsokker. Alle klærne var hjemmelagde, og luen hadde bånd under haken.

Farens lærvareverksted var utrolig innholdsrikt med symaskiner, lær, strømpestropper, nøkkelringer og klokkeremmer for salg. Øivind Danielsen (1922-2007) leverte også overlær til skofabrikken Maskot, Sportsindustri i Moss og overlær til Vingskøytene. Til daglig jobbet han ved oppmålingskontoret i Moss kommune, og lærvareverkestedet var en bigeskjeft. Det var også fisking av ål i Vansjø. Fisken solgte han til en forhandler i Oslo. Eirinn var med faren til jernbanestasjonen der han leverte fisken som skulle til Oslo. Men da var nok ikke ulldressen på!

Eirinn med sin gamle skidress. Foto: Trine Gjøsund

Eirinn Danielsen med sin gamle dress