Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum

lab1 vil samle tingenes historier!

Kan ting fortelle, og hvilke historier forteller de? Dette er noe av det vi vil undersøke og finne ut av i museets idé-laboratorium.

I mars åpnet vi lab1 som er et møtested som skal bidra til dialog mellom museet og kommunenes innbyggere. For oss er det viktig å vite hva befolkningen mener museet skal vise frem, og hvilke historier som er viktige å fortelle når vi åpner ny basisutstilling i 2020. Da feirer vi at byen er 300 år og Moss og Rygge blir en kommune.

Under åpningen av lab1 utfordret vi varaordfører, Finn-Erik Blakstad, om å stille ut en gjenstand han mener representerer Rygge. Blakstad valgte kommunevåpenet med gullsporen. I 2020 er det gullsporen som skal pryde den nye storkommunenes kommunevåpen, og den kjente Mossekråka må finne seg nye marker.

Vi ønsker å vite mer om gullsporen. Hvorfor er den en så viktig som identitetsbærer? Har du et spesielt forhold til den eller en historie å fortelle? Hva synes du om at Mossekråka flyr og blir erstattet med en spore i gull?

Den vakre originalen befinner seg hos Kulturhistorisk Museums Oldsaksamling. Foto og mer informasjon om den, finner du her.

I lab1 vil vi jevnlig stille ut en ny ting vi ønsker historier om. Gjenstanden vil også bli presentert på Østfoldmuseenes nettside og delt på Facebook og Instagram. Har du en historie å fortelle, eller en mening du vil ytre, så utfordrer vi deg! Dette kan du gjøre ved å komme innom oss i museet, eller skrive den i kommentarfeltet. Vi ønsker at gjenstandene skal fortelle nye historier.

lab1 er lokalisert i museets 1. etasje. Den vil være en base for konseptutviklingen for den nye utstillingen i 2020. Idé-laboratoriet er åpent tirsdag – fredag kl. 11-15, søndager kl. 12 – 15 fra 1. mars til 6. desember i år. Torsdager mellom kl. 13 og 15 er det betjent av en av våre medarbeidere i arbeidsgruppa 2020. Det er gratis å delta i lab1.