Lær om Fredriksten festning ved å bli med på omvisning i museets utstilling. Ole Hofsøy med kollegaer. Foto: Bodil Andersson, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger

Hvorfor ligger festningen i Halden?

Hvis du blir med på en omvisning får du vite hvorfor Nordeuropas største festningsanlegg ligger akkurat i Halden. Du får også et innblikk i både krig og hverdag på festningen. Nå står verterne på festningen ferdige for å ta med museets besøkende på omvisning. Først ut er Ole Hofsøy, som i år jobber som vert i festningsmuseet for andre året:

– Det er veldig gøy å vise frem utstillingen og det som har skjedd her, sier Ole som ønsker alle besøkende velkommen.

Det blir omvisninger daglig utover sommeren klokken 11.30, 13.00, 14.30 og 16.00. Utstillingen er åpen klokken 11-17 hver dag.