Masterstudent 3D-scanner middelaldergjenstander

Det er ikke så lett å forestille seg hvordan livet  i middelalderens Borg har vært, når alt vi har igjen er biter, skår og fragmenter. Borgarsyssel Museum er i disse dager med på et spennende utviklingsprosjekt, der en masterstudent fra Høgskolen i Østfold utforsker bruk av 3D-scanning og 3D-modellering i museumsformidling.

Tina Helene Bunæs tar emnet Forskningsoppgave som en del av masterstudiet på Høgskolen i Østfold avdeling Halden. Her utforsker man hvordan fotorealistiske 3D-modeller og 3D skannede objekter kan fungere som en virtuell utstilling på museet. Det er hensiktmessig å finne ut av om en slik teknologi kan fungere som en forlengelse av den tradisjonelle museumutstillingen, og hvorvidt en virtuell utstilling kan kan bidra til økt læringseffekt på publikum.

Tina bruker 3D-skanneren Sense fra 3D Systems for å fange geometrien til historiske gjenstander. Disse blir implementert i en virtuell scene av et middelalderhus. På denne måten kan de besøkende se tingene i sin naturlige setting.

I disse dager deltar elever fra Sarpsborgskolene i brukertester, slik at vi får innblikk i hvordan bruk av disse digitale verktøyene virker på på publikum. Borgarsyssel Museum er glade og takknemlige for samarbeidet med Høgskolen i Østfold, og håper at kunnskapen som kommer ut av denne oppgaven, kan bidra til å skape en enda bedre publikumsopplevelse på Borgarsyssel Museum.