Tre parseller med jord, gressplen, trillebår og hageredskaper. én voksen og fire barn står bøyd over en parsell, mens to barn står bakenfor med hvert sitt hageredskap.
Elever fra 5. trinn ved Mysen skole sår korn sammen med lærer og skolehage-pedagog Kari Mette Heller. Vår 2017

Matkultur i fokus

I henhold til Østfoldmuseene nylig vedtatte strategiplan (2017-2027) skal det overordnede satsningsområde for Folkenborg i årene fremover være Arbeid, med vekt på forbindelsen mellom Arbeid og Mat i vid forstand.

I kraft av å være en avdeling med fokus på landbrukshistorie, har mat også tidligere vært et viktig formidlingstema ved museet. Nå løftes vår matkultur ytterligere frem og blir et bærende element i museets formidlingsstrategi. Dermed spiller vi på lag med den sterke interessen som allerede finnes i samfunnet knyttet til mat, herunder oppmerksomheten og debattene rundt stadig nye kostholdsråd og dietter, kortreist mat, feinschmeckermat, mat fra andre kulturer og ikke minst bærekraftig matproduksjon og matkonsumpsjon i et større miljøperspektiv. Det er særlig det sistnevnte aspektet ved matkultur som skal vies oppmerksomhet fordi det blir stadig tydeligere for oss hvilke alvorlige konsekvenser de siste 100-150 års teknologiske utvikling er i ferd med å få for naturen vår. Mange av de utfordringene som presser seg på kommer særlig godt til syne i tilknytning til det mest sårbare vi har, nemlig maten vi spiser – selve livskilden vår. Dette er også grunnen til at mat har en fremtredende plass i det mye omtalte grønne skiftet, slik dette kommer til uttrykk i samfunnsdebatten og i aktuelle læreplaner i skolen.

Vår hovedsatsing fremover er vårt nye undervisningsopplegg Til Bords på Folkenborg. Hovedformålet med undervisningen er å oppøve elevene respekt for maten vi spiser, bevisstgjøre dem matproduksjonens vilkår før og nå, samt å utfordre typiske forestillinger og myter om våre forfedres kosthold og hverdagsliv for øvrig. Helt grunnleggende er det å gi elevene et innblikk i ulike ledd i matproduksjonen slik den har foregått med små variasjoner i århundrer. Elevene vil stifte bekjentskap med ulike redskaper og teknikker i et autentisk gårdsmiljø fra 17-1800-tallet og slik få en idé om sine forfedres livsvilkår. I museets antikvariske bygg og besøksmagasin vil elevene også bli introdusert for større maskiner som med all tydelighet viser de enorme endringene som har funnet sted i landbruket de siste 100-150 år, og vil i den forbindelse få anledning til å reflektere over noen av de viktigste utfordringene vi står overfor i dag med hensyn til en bærekraftig utnyttelse av naturressursene. Sentralt i undervisningen står tilberedelsen av et måltid basert på ingredienser elevene selv har vært med på å så og høste.

Et tett samarbeid med Mysen skole er et viktig element i Til Bords på Folkenborg. Samarbeidet er tuftet på en overbevisning om at elevene profiterer på alternative læringsarenaer med variert og praktisk anlagt undervisning. Samtidig bidrar samarbeidet til at besøkene på Folkenborg blir mer integrert i den øvrige undervisningen elevene får i klasserommet. Undervisningsopplegget vil styrke elevenes refleksjonsnivå omkring sunn og bærekraftig mat, så vel som å synliggjøre arbeidet som ligger bak det ferdige måltidet på tallerkenen. I tillegg spiller undervisningen på lag med Eidsberg kommunes uttalte satsing på mat, slik dette kommer til uttrykk gjennom tilknytning til Norsk Smaksskule, medlemskap i Østfolds matsatsing Gullkorn SA, og ikke minst gjennom ordfører Erik Unaas visjon om å bli landets sunneste og sprekeste kommune.

Etter å ha deltatt i Til Bords på Folkenborg tør vi håpe at elevene får et mer bevisst forhold til maten de spiser og at de får en større forståelse av hvilken dyrebar ressurs maten er. Og hvem vet – kanskje inntar de maten med større andakt? I så fall er det grunn til å tro at de blir mer bevisste forbrukere når det en dag er de som skal gjøre innkjøpene og stå for matlagingen. Kanskje tar de med seg noen nye tanker hjem til foreldre og søsken allerede etter besøket på Folkenborg?