Mossefossen er vill og vakker når slusene åpnes. Foto: Cato Søbye / Flickr

Mossefossens Dag 14. august 2017

Tradisjonen tro feires Mossefossens Dag 14. august med fanfare, flaggheising og åpning av fossen. Det hele starter kl. 8 om morgenen ved Storebro der Per Arild Simonsen som er leder i Mossefossens Venner, ønsker velkommen og holder en kort appell.

Hovedtaler denne mandags morgen er ordfører Tage Pettersen. Som ordfører har han og tidligere ordførere, vært til stede hvert eneste år ved fossen for å markere 14. august under Christians Frederik-dagene. Heller ikke Islandsmoens Mannskor svikter denne dagen. De vil lede an sangen med både «Mossesangen» og «Der hvor Mosseelven blinker». Salutten står Artillerihistorisk Forening for.

Deretter blir det deilig fossefrokost i det grønne, og medlemmene i Mossefossens Venner sørger for nok mat, kaffe og kringle til alle fremmøtte.

I år er Mossefossens Venner 20 år, og museets avdelingsdirektør Hege Hauge Tofte vil komme med en kort hilsen under markeringen ved Storebro. Foreningen ble stiftet i Kulturminneåret 1997 da Mossefossen og området rundt ble valgt til byens kulturminne. Som kjent vant også Moss den landsomfattende Kulturminnestafetten for størst lokalt engasjement i valg av byens kulturminne.

Etter frokosten blir det guiding fra Sponvika til Mossesundet ved Jan Erik Kristiansen og Yngve Sommerstad, som begge representerer utbyggerne av det gamle industriområdet der Cellulosen lå. Oppmøtested er Verket 20.

Moss by- og industrimuseum åpner sine dører kl. 9.00 – 16.00 både i Verket 20 med utstilling, Godværskafé og leker for barn og i Fossen 21/23.

Kl. 12.00 er det omvisning i museets nye utstilling «Moss 1937-2017».

Moss Bryggerimuseum i Henrich Gerners gate 10 er åpent fra kl. 10.00-13.00.

Momentum-kunstverket «Carrier» av Jone Kvie kan sees hele døgnet i Vannverksbygningen ved Moss by- og industrimuseum. Vannverket disponeres av Mossefossens Venner.

14.august er offentlig flaggdag i Moss til minne om Mossekonvensjonen som ble undertegnet 14. august 1814.

Det tas forbehold om endringer i programmet.

Velkommen.